Horrmundbergets stugområde

Välkommen till Horrmunbergets stugområde

Varje boende har sin egen stil och utrustning, vilket gör ditt boende unikt. Här hittar du information som gör vistelsen enklare och mer bekväm. Om du behöver hjälp finns vi nära till hands och hjälper dig gärna.
Vi hoppas att du känner dig som hemma och njuter av allt som Kläppen har att erbjuda.

Bra att veta

Fel och brister
Kontakta receptionen om något inte fungerar eller om du saknar något. Har du synpunkter på städningen vid ankomst hör av dig senast klockan 11.00 dagen efter ankomst på tel +46 (0)280–962 18. Vid akuta problem när receptionen är stängd kontaktar du jouren.

Rök- och djurförbud
Vänligen respektera rök- och djurförbud. Vid överträdelse tillkommer en saneringskostnad från 2 500 kronor. Boendet är inte allergisanerat.

Nattid - visa hänsyn
Visa hänsyn mellan 23.00 och 07.00 så att alla får en lugn vistelse. Vid störningar kontaktar du jouren. Störande beteende kan leda till omedelbar avhysning.

WIFI och TV
Vissa stugor har WIFI, vilket framgår i din bokningsbekräftelse. Koden hittar du oftast på eller under routern. Vid problem kontaktar du jouren. Du kan också använda nätverket KLAPPENGUEST på Hotell Kurbits, Toppstugan och Kläppentorget. Utbudet av TV-kanaler variera mellan olika boenden.

Snöskottning och sandning
Vägar, parkeringar och gårdsytor snöröjs av våra entreprenörer. Vid boendet finns oftast en piassavakvast och snöskyffel för att hålla entrén fri från snö, använd dem gärna och ställ tillbaka dem efteråt. Vid halka, finns sand att hämta i sandlådorna i området. 

Återvinning
Lämna matavfall, papper, plast, metall och andra sorters avfall vid våra återvinningsstationer. Kompostpåsar finns att hämta där. Ställ inte sopor på trappor eller altaner eftersom det kan dra till sig skadedjur. Läs mer om var din närmaste återvinningsstation finns.

Lägenhetens utrustning 

Husgeråd
I varje boende finns en inventarielista över husgeråd om det saknas något kontaktar du receptionen.

Behövs extra utrustning? 
Kontakta receptionen om du vill hyra barnstol, barnsäng eller linneset så finns det att hyra. Vid avresa lämnar du utrustning i lägenheten och lägger hyrda linneset i hallen. 

Diskmaskinen
Om diskmaskinen inte tar in vatten, kontrollera att vredet på kökskranen står på (av/på).

Spisen
Om spisen inte fungerar, se om barnlåset är aktiverat.(Off/0) alternativt tryck in spisvredet och vrid om.

Varmvatten
Varmvattnet kan ta slut om flera duschar länge. Beredaren behöver då några timmar för att värma upp nytt vatten. Håll duschtiden kort så räcker det till alla.

Torkskåp
Fyll inte torkskåpet för mycket och håll temperaturen under 40 grader. Om det slutar fungera kan överhettningsskyddet ha aktiverats. För att återställa vrid båda vredena till 0 och vänta fem minuter, eller tryck på den röda knappen i innertaket.

Värme
Styrs via element eller en huvudtermostat i allrummet. Höj till cirka 21 grader om det är kallt och sänk till 15 grader om det är varmt. I stugor utan termostat justeras värmen direkt på elementen. Vid problem kontaktar du receptionen. Lämna värmen på cirka 20 grader vid avresa.

Bastu
De flesta boenden har bastu. Ett vred styr temperaturen, det andra starttid och varaktighet.
Läget 1–3 startar bastun direkt och du väljer tid. Läget 3–9 är en timer som värmas upp efter det antal timmar du ställt in. Om aggregatet blir för varmt stängs det av automatiskt.

Braskamin
Många boenden har braskamin. Öppna spjället innan du tänder och håll luckorna stängda under eldning. Om det ryker in, stäng av köksfläkten eller öppna ytterdörren en kort stund. När elden slocknat helt stänger du spjället, vid avresa släng den kalla askan i restavfallet.

Bilen under vistelsen

Parkering
Parkera på anvisad plats som är avsedda för ditt boende. Vägarna ska hålls fria för plog- och utryckningsfordon. Om du har fler bilar än platser parkerar du vid Älvspåret, mittemot Kläppentorget.

Laddning av elbil
Vissa boende har egen laddstolpe och är endast för gäster i boendet. Det framgår i bokningsbekräftelse om du har en laddstolpe. Betalning sker via app eller andra betalningssätt, vid driftstörningar lämnas ingen ersättning. Om laddstolpe saknas kan du ladda vid våra stationer på Tranantorget eller parkeringen vid Älvspåret. Det är inte tillåtet att ladda bilen i vanliga eluttag eller motorvärmarstolpar. Överträdelse medför en avgift på 3 500 kronor och kan leda till att hyresavtalet sägs upp.

Om det börjar brinna

  1. Försök bara släcka branden om det är säkert. Det finns brandsläckare och brandfilt i lägenheten.

  2. Om du inte kan släcka, lämna byggnaden och stäng dörrar och fönster bakom dig.

  3. Ring 112 och larma räddningstjänsten, även om utrymningslarmet har löst ut. Kontakta sedan receptionen eller jouren på +46 (0)280 962 00 eller +46 (0)280 962 15.
  4. Varna andra och möt räddningstjänsten när de kommer.

 

Avresa

Digital checklista innan avresa
I boendet finns en QR-kod till vår digitala städcheck. Scanna koden, fyll i formuläret och ladda upp bilder innan du åker hem. Om checklistan inte skickas in tillkommer en kontrollavgift på minst 1 500 kr. Godkänns inte städningen debiteras minst 2 500 kr. Har du köpt avresestädning markerar du det i formuläret. Starta diskmaskinen och släng soporna innan du lämnar boendet.

Utcheckning med kodlås
På avresedagen får du ett SMS med en länk för utcheckning. Klicka på länken för att meddela din avresa och lås dörren innan du åker.

Utcheckning med nycklar
Lås boendet och lämna samtliga nycklar i samma nyckelskåp som vid ankomst, med samma kod. Klicka på länken i smset för att meddela avresa. Vid borttappad eller ej återlämnad nyckel tillkommer en avgift på minst 2 500 kr.

 

Information icon

Kontakta oss

Vi finns här om du behöver hjälp eller har frågor under din vistelse. Besök receptionen eller kontakta oss på telefonnummer 0280-96200 eller mejl info@klappen.se Journummer 0280-96215